Matematika – zpět

Orientace v tabulce

 
Úkoly jsou zaměřeny na procvičení orientace v číselné řadě v oboru čísel:

Orientaci procvičujeme pomocí desítkové či stovkové tabulky, buď plné číslic, nebo prázdné. Barvu je zde možné využít jako nápovědu při přičítání desítky. Dítěti však tuto informaci nesdělujeme. Pokud si toho všimne samo, mohou mu barvy pomoci i v dalších cvičeních.
Pro orientaci, zda se činnost automatizuje, se měří celkový čas, který se zobrazí po ukončení testu.
 


Červená cvičení  

 
Vyhledávání čísel v desítkové tabulce slouží k rychlé orientaci. Když dítě označí (klikne) na nesprávné číslo, nic se nestane, když klikne na správné, objeví se pod tabulkou banán pro opičku. Po splnění všech devíti úkolů uvidí i radostně skákající opici, kterou právě nakrmilo. Pro starší a pro dospělé, kteří se s dítětem učí, se vpravo nahoře objeví čas, za který dítě všech devět úkolů splnilo.
 


Modrá cvičení  

 
Než děti začnou cvičit modrá cvičení, je vhodné přidat jmenování číselné řady dopředu nebo pozpátku (u stovkové tabulky vybrat libovolnou desítku).
V červeném cvičení se dítě učilo vyhledávat čísla mezi ostatními a mohlo si fixovat jejich postavení v desítkové řadě. V modrém cvičení má stejný úkol, který řeší ve změněných podmínkách. Tabulka je na počátku prázdná. Nápovědu získává dítě postupně. Číslo, které určí správně, mu v tabulce zůstane zobrazeno, čímž napomáhá další orientaci.
Čas dítěti zapisujte do tabulky, aby si mohlo své časy porovnávat. Sledovat, zda se při náročnějších podmínkách čas zhoršil, a tedy je nutné tento typ cvičit, nebo už má číselnou desítkovou řadu tak automatizovánu, že čas je srovnatelný s dosaženým nejlepším časem v červeném cvičení. Pak může dítě postoupit na žluté cvičení.
 


Žlutá cvičení  

 
Jedná se o nejtěžší typ cvičení orientace, neboť dítě již žádnou nápovědu nezíská. Jedinou zpětnou vazbou, že kliklo na správné číslo, je objevení se banánku pod tabulkou.
Cílem je dostat se v čase na úroveň, kterou dítě získalo jako nejlepší v červených cvičeních.
 


Zelená cvičení  

 
Úkolem dítěte je označit číslo, které se v řadě čísel nachází hned před – tedy odčítání jedničky, a zároveň vyhledávání výsledku v tabulce. Jedná se o nácvik orientace při zadávání výsledku v tabulce, které bude následně procvičovat i při přičítání a odčítání desítky.
 


Fialová cvičení  

 
Navazují na předchozí cvičení. V tomto okamžiku může být barva čísel v tabulce nápovědou.
Pokud se učí systémem krokování a v době rozšiřování oboru do 100 stále počítá po jedné a krokuje si, doporučuji, abyste si podobnou tabulku vytvořili (nebo jen jako obrázek vytiskli) a s figurkou ho nechali krokovat vždy o deset více. Pokud se držíte systematicky jednoho sloupce (14 + 10, 24 + 10, 34 + 10...), přijde časem dítě buď na posun v tabulce o řádek níž, nebo pojmenuje, že jsou čísla ve sloupci stejně barevná. My ho v tomto okamžiku můžeme navést na desítkovou soustavu vyjádřenou v tabulce.
 
Vstup do cvičení


Všechna práva vyhrazena © 2002–2018 KamiNet